1 Φεβρουαρίου 2016

Τα capital controls δεν σταμάτησαν τα smartphones

Οι εξελίξεις σε πολιτικοοικονομικό επίπεδο ήταν ραγδαίες καθόλη τη διάρκεια του 2015, οι έλεγχοι κεφαλαίου (capital controls) περιόρισαν τη ρευστότητα των νοικοκυριών, αλλά αυτό δεν απέτρεψε τους Έλληνες να σπεύσουν να αποκτήσουν smartphones και tablets! Η αύξηση που παρατηρήθηκε και την περσινή χρονιά στις πωλήσεις αυτών των δύο κατηγοριών προϊόντων τεχνολογίας ήταν ένας από τους βασικούς λόγους που το σύνολο της αγοράς των καταναλωτικών προϊόντων τεχνολογίας παρουσίασε αύξηση πωλήσεων την περασμένη χρονιά.


Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, τους 11 πρώτους μήνες του 2015, οι πωλήσεις καταναλωτικών προϊόντων τεχνολογίας ξεπέρασαν τα 1,6 δισ. ευρώ όταν το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2014 οι πωλήσεις ήταν λίγο πάνω από 1,55 δισ. ευρώ με το ποσοστό της αύξησης να κινείται στα επίπεδα μεταξύ 7% και 8%. Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν πάντως ότι σημαντικό ρόλο στην αύξηση αυτή έπαιξε και η υλοποίηση της δράσης «Ψηφιακής Αλληλεγγύης» που αφορούσε την επιδότηση της αγοράς υπολογιστικών συσκευών (σ.σ. στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και τα smartphones) από τους δικαιούχους του κοινωνικού μερίσματος. Τα κονδύλια από την «Ψηφιακή Αλληλεγγύη» ανέρχονταν στα 200 εκατ. ευρώ, τα οποία, αν δεν υπολογιστούν, τότε η αγορά θα παρουσίαζε αρνητικό πρόσημο.

Βέβαια, θα πρέπει να σημειωθεί ότι από τα παραπάνω νούμερα λείπει ο Δεκέμβριος, ο οποίος είναι και ο καλύτερος μήνας του έτους. Ο περασμένος Δεκέμβριος κινήθηκε σχετικά καλά και η εικόνα παρέμεινε θετική, οπότε δεν εκτιμάται ότι υπήρξαν ανατροπές στην εικόνα που δίνουν τα στοιχεία για τους πρώτους 11 μήνες του 2015.

Τηλεπικοινωνίες

Το «βαρύ πυροβολικό» της αγοράς παρέμεινε και το 2015 ο τομέας των τηλεπικοινωνιακών προϊόντων και ειδικά τα smartphones. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πωλήσεις τηλεπικοινωνιακών προϊόντων παρουσίασαν αύξηση κοντά στο 25% και πλησίασαν τα 500 εκατ. ευρώ κατά τους 11 πρώτους μήνες του 2015.

Οι πωλήσεις των smartphones αντιπροσωπεύουν περίπου το 85% της συνολικής αξίας της συγκεκριμένης κατηγορίας με το ποσοστό αύξησης των «έξυπνων» κινητών τηλεφώνων να είναι άνω του 30%. Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα πουλήθηκαν σχεδόν 1,9 εκατ. smartphones, ενώ μαζί με τα περίπου 700.000 «απλά» κινητά τηλέφωνα που διετέθησαν, ο συνολικός αριθμός των κινητών συσκευών που αγόρασαν οι Έλληνες καταναλωτές πλησίασε τα 2,8 εκατ. τεμάχια στο διάστημα Ιανουαρίου ? Νοεμβρίου.

Αξιοσημείωτο είναι ακόμη ότι υπερδιπλασιάστηκαν οι πωλήσεις των phablets (smartphones με οθόνες άνω των 5,7 ιντσών που προσεγγίζουν την κατηγορία των tablets) που πλησίασαν τα 60.000 τεμάχια από περίπου 25.000 που ήταν ένα χρόνο νωρίτερα.

Πάντως, η «μόδα» των wearables δεν φαίνεται να έχει χτυπήσει ακόμη την ελληνική αγορά, καθώς πουλήθηκαν περίπου 9.000 συσκευές, ενώ η συνολική αξία αυτής της υποκατηγορίας δεν ξεπέρασε το 1 εκατ. ευρώ, ποσό μάλλον μικρό για τον «θόρυβο» που έχει δημιουργηθεί.

Πληροφορική

Η άλλη κατηγορία προϊόντων που συνέχισε ανοδικά ήταν αυτή των tablets, ο αριθμός των οποίων ήταν και στο 11μηνο του 2015 μεγαλύτερος από εκείνον των προσωπικών υπολογιστών. Συγκεκριμένα, στο εν λόγω χρονικό διάστημα διετέθησαν περισσότερα από 700.000 tablets (έναντι περίπου 600.000 το αντίστοιχο διάστημα του 2014), ενώ την ίδια στιγμή πουλήθηκαν περίπου 400.000 υπολογιστές, κατά κύριο λόγο φορητά συστήματα. Η αύξηση πάντως κατά περίπου 22% των πωλήσεων φορητών υπολογιστών είναι αξιοπρόσεκτη.

Βέβαια, η χαμηλότερη μέση τιμή των tablets είχε ως αποτέλεσμα οι υπολογιστές να φέρνουν περισσότερα έσοδα. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις υπολογιστών απέφεραν πάνω από 170 εκατ. ευρώ όταν το αντίστοιχο νούμερο για τα tablets ήταν λίγο πάνω από 111 εκατ. ευρώ.

Από την άλλη πλευρά, θα πρέπει να επισημανθεί ότι οι περισσότερες κατηγορίες στον τομέα των ηλεκτρονικών ειδών παρουσιάζει πτωτικές τάσεις. Για παράδειγμα, οι πωλήσεις εκτυπωτών παρουσίασαν πτώση 21%, των πολυμηχανημάτων 6% και των αποθηκευτικών μέσων 19%.

Η περίπτωση των φωτογραφικών μηχανών χρήζει ειδικής αναφοράς καθώς τα τεμάχια παρουσίασαν πτώση σχεδόν 30% αλλά σε επίπεδο πωλήσεων ήταν στο -13%. Ο λόγος είναι η στροφή των καταναλωτών στα πιο ακριβά μοντέλα, όπως είναι DSLR μηχανές, καθώς και για τους απλούς χρήστες τα υπάρχοντα smartphones καλύπτουν τις ανάγκες τους.


ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΕΙΔΗ

Μικρή άνοδος σε πωλήσεις

Ο χώρος των ηλεκτρικών ειδών είναι από αυτούς όπου σπανίως παρατηρούνται μεγάλες διαφορές από χρονιά σε χρονιά. Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά το ζενίθ του 2009 και τα χρόνια της οικονομικής ύφεσης η συγκεκριμένη κατηγορία παρουσίαζε συνήθως μονοψήφια ποσοστό πτώσης. Το 2015, όσον αφορά τους πρώτους 11 μήνες της χρονιάς, κινείται ανοδικά αλλά και πάλι τα ποσοστά αύξησης στις υποκατηγορίες είναι σχετικά χαμηλά. Για παράδειγμα, η υποκατηγορία των μεγάλων οικιακών συσκευών (κουζίνες, πλυντήρια κ.λπ.) παρουσιάζει μία αύξηση της τάξεως του 8% σε επίπεδο πωλήσεων. Τα ψυγεία είναι λίγο πάνω από το +7%, οι κουζίνες κοντά στο +5% και τα πλυντήρια πλησίασαν στο +9%. Γενικότερα, πάντως, θεωρείται ότι η άνοδος αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι πολλοί καταναλωτές «υποχρεώθηκαν» να αγοράσουν καινούριες οικιακές συσκευές καθώς οι προηγούμενες που είχαν έπρεπε να αλλαχθούν λόγω παλαιότητάς τους.

Οι μικρές οικιακές συσκευές παρουσίασαν αύξηση της τάξεως του 4% και είναι ενδιαφέρον ότι το μεγαλύτερο ποσοστό αύξησης (σχεδόν 90%) είχαν οι ηλεκτρικές οδοντόβουρτσες. Γενικότερα, είναι ενδιαφέρον ότι τα υψηλότερα ποσοστά αύξησης παρατηρούνται σε προϊόντα που σχετίζονται με την προσωπική φροντίδα. Για παράδειγμα, οι ανδρικές ξυριστικές μηχανές παρουσίασαν αύξηση της τάξεως σχεδόν του 10%. Ενδεχομένως αυτό να οφείλεται και σε μία αλλαγή του lifestyle των Ελλήνων καταναλωτών και ειδικά των ανδρών. Τέλος, η κατηγορία των air conditions παρουσίασε αύξηση της τάξεως του 9% σε επίπεδο τεμαχίων και 11% σε επίπεδο αξίας, δείχνοντας ότι η συγκεκριμένη αγορά έχει αρχίσει πλέον να ανακάμπτει.

ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου