Εως τέλος Μαΐου αναμένεται να δημοπρατηθεί το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας (Άλσος Βεΐκου με το Γουδή), που αποτελεί το 35% του έργου, σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστο Σπίρτζη, επιχειρώντας σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων να «ξεκλειδώσει» εντός του 2016 και το δεύτερο τμήμα του έργου που θα ξεκινά από το Γαλάτσι, θα φτάνει στην Πανεπιστημίου και μέσω Καισαριανής θα καταλήγει στο Μαρούσι.
Σύμφωνα με τον υπουργό, η κυβέρνηση έχει επιδοθεί σε αγώνα δρόμου για όλα τα έργα, καθώς τέλη του 2017 θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί όσα έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, ανάμεσά τους και το πρώτο τμήμα του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Το τμήμα Ευαγγελισμός-Αλσος Βεΐκου (8,3 χιλιόμετρα, 9 σταθμοί) έχει μελετηθεί εκτενώς τα προηγούμενα χρόνια και θεωρείται ώριμο (μάλιστα, η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου έχει από το 2012 κατατεθεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος). Έχει προϋπολογισμό 900-950 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 50% αναμένεται να χρηματοδοτηθεί από την ΕΤΕπ. Το έργο είναι αναμφισβήτητα σημαντικό, καθώς θα δώσει «διέξοδο» σε εξαιρετικά πυκνοδομημένες περιοχές της πρωτεύουσας, όπως το Γαλάτσι, η Κυψέλη, του Γκύζη και τα Εξάρχεια, οι οποίες δεν έχουν σήμερα πρόσβαση σε μέσα σταθερής τροχιάς. Αναλυτικότερα, η πρώτη φάση περιλαμβάνει τους σταθμούς Αλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Κυψέλη, Δικαστήρια, Λεωφόρος Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Νήαρ Ηστ, Ηλύσια, Ζωγράφου και Γουδή. Το μήκος της γραμμής είναι 11,7 χλμ. και θα εξυπηρετεί καθημερινά 220.000 επιβάτες. Ενώ, ολόκληρη η γραμμή 4 (Περισσός - Αλσος Βεΐκου ? Πανεπιστήμιο - Ευαγγελισμός - Βύρωνας - Κατεχάκη - Μαρούσι - Λυκόβρυση) έχει μήκος 33 χλμ., 29 σταθμούς και εκτιμώμενο προϋπολογισμό κατασκευής περίπου 3,3 δισ. ευρώ. Αρχικά, στη Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό (1995-1999) είχε αποφασιστεί να κατασκευαστεί όχι με τη μορφή νέας γραμμής, αλλά χωρισμένη σε δύο επεκτάσεις των υφιστάμενων γραμμών, επιλογή που τελικά αποκλείστηκε για διάφορους λόγους (διακοπή λειτουργίας του μετρό, σύνθετη κατασκευή, υψηλό κόστος κ.λπ.).
Η «ταυτότητα» του έργου
Το έργο «μετρό Αθήνας Γραμμή 4 - Τμήμα Άλσος Βεΐκου-Γουδή» έχει συμπεριληφθεί στον κατάλογο μεγάλων έργων του εγκεκριμένου Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» και έχει προϋπολογισμό 1,3 δισ. ευρώ.
Στις 25 Σεπτεμβρίου 2014 ο πρώην υπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης είχε ανακοινώσει τη δημοπράτηση του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 του μετρό από το Άλσος Βεΐκου ως το Γουδή συνολικού μήκους 11,7 χλμ. Τον Ιανουάριο του 2015 αποφασίστηκε η δημοπράτηση με τη μέθοδο της προεπιλογής.
Ωστόσο, το οικονομικό πρόβλημα ήταν γνωστό από τότε. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του πρώην υπουργείου Υποδομών, 500 εκατ. ευρώ θα προέρχονταν από το νέο ΕΣΠΑ και 800 εκατ. ευρώ από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), η οποία όμως, βάσει καταστατικού, δεν χρηματοδοτεί πάνω από το 50% του προϋπολογισμού επενδυτικών σχεδίων για υποδομές. Δηλαδή, η θεωρητική συμβολή της θα μπορούσε να φτάσει τα 650 εκατ. ευρώ. Έτσι προέκυπτε κενό ύψους 150 εκατ. το οποίο είτε θα έπρεπε να καλυφθεί από εθνικούς πόρους είτε από το νέο ΕΣΠΑ.
Νωρίτερα, η Αττικό Μετρό είχε εισηγηθεί την κατασκευή της γραμμής 4 με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης. Αυτό θα μπορούσε να γίνει δια της παραχώρησης όλου του συστήματος σταθερής τροχιάς της πρωτεύουσας (γραμμές 1, 2 και 3 του μετρό και το τραμ) σε ιδιώτες επενδυτές, οι οποίοι θα λειτουργήσουν για μερικές δεκαετίες τα τρένα της πόλης, με αντάλλαγμα την ανάληψη των δανείων, τη συγχρηματοδότηση και την κατασκευή της γραμμής 4 Περισσός - Λυκόβρυση, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 3,3 δισ. ευρώ.
Ωστόσο τον Ιούλιο του 2014 υπήρξε στροφή του Μ. Χρυσοχοΐδη, ο οποίος μέχρι τότε αντιμετώπιζε θετικά το ενδεχόμενο εμπλοκής ιδιωτών στο φιλόδοξο έργο.
Εξέλιξη έργου
Εντός του 2016, σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αναμένεται να «ξεκλειδώσει» και το δεύτερο τμήμα του έργου
Το τμήμα Ευαγγελισμός-Αλσος Βεΐκου (8,3 χλμ., 9 σταθμοί) έχει μελετηθεί εκτενώς τα προηγούμενα χρόνια και θεωρείται ώριμο
Η πρώτη φάση περιλαμβάνει τους σταθμούς Αλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Κυψέλη, Δικαστήρια, Λεωφόρος Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Νήαρ Ηστ, Ηλύσια, Ζωγράφου και Γουδή.
Χρηματοδότηση
Μόλις ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για τη χρηματοδότηση της Γραμμής 4, θα προχωρήσει η δημοπράτηση και μετά από οκτώ δέκα μήνες (εντός του 2017) θα δοθούν οι οικονομικές προσφορές από τα ενδιαφερόμενα σχήματα.
Πάντως, σε κάθε περίπτωση ακόμα στην πιο αισιόδοξη πρόβλεψη το έργο δεν θα ξεκινήσει πριν από το 2018 καθώς θα απαιτηθούν επιπλέον μήνες για τυχόν προσφυγές, την έγκρισή του από το Ελεγκτικό Συνέδριο, την κύρωση από τη Βουλή των Ελλήνων και τελικά την υπογραφή της σύμβασης.
Για την ανάπτυξη της γραμμής υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν 80 μήνες (εξίμισι χρόνια) με τους πιο αισιόδοξους να κάνουν λόγο για λειτουργία το 2025. Στόχος είναι όπου είναι εφικτό να δημιουργηθούν μεγάλοι ελεύθεροι χώροι που θα δίνουν ανάσα στις πυκνοκατοικημένες περιοχές από όπου θα διέρχεται η Γραμμή 4. Στις καινοτομίες της γραμμής 4 θα είναι οι αποβάθρες με αυτόματες θύρες ασφαλείας που θα ανοίγουν μόνο με την έλευση του συρμού που θα είναι επίσης υπεραυτόματοι, χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό.
ΠΗΓΗ
Σύμφωνα με τον υπουργό, η κυβέρνηση έχει επιδοθεί σε αγώνα δρόμου για όλα τα έργα, καθώς τέλη του 2017 θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί όσα έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, ανάμεσά τους και το πρώτο τμήμα του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Το τμήμα Ευαγγελισμός-Αλσος Βεΐκου (8,3 χιλιόμετρα, 9 σταθμοί) έχει μελετηθεί εκτενώς τα προηγούμενα χρόνια και θεωρείται ώριμο (μάλιστα, η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου έχει από το 2012 κατατεθεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος). Έχει προϋπολογισμό 900-950 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 50% αναμένεται να χρηματοδοτηθεί από την ΕΤΕπ. Το έργο είναι αναμφισβήτητα σημαντικό, καθώς θα δώσει «διέξοδο» σε εξαιρετικά πυκνοδομημένες περιοχές της πρωτεύουσας, όπως το Γαλάτσι, η Κυψέλη, του Γκύζη και τα Εξάρχεια, οι οποίες δεν έχουν σήμερα πρόσβαση σε μέσα σταθερής τροχιάς. Αναλυτικότερα, η πρώτη φάση περιλαμβάνει τους σταθμούς Αλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Κυψέλη, Δικαστήρια, Λεωφόρος Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Νήαρ Ηστ, Ηλύσια, Ζωγράφου και Γουδή. Το μήκος της γραμμής είναι 11,7 χλμ. και θα εξυπηρετεί καθημερινά 220.000 επιβάτες. Ενώ, ολόκληρη η γραμμή 4 (Περισσός - Αλσος Βεΐκου ? Πανεπιστήμιο - Ευαγγελισμός - Βύρωνας - Κατεχάκη - Μαρούσι - Λυκόβρυση) έχει μήκος 33 χλμ., 29 σταθμούς και εκτιμώμενο προϋπολογισμό κατασκευής περίπου 3,3 δισ. ευρώ. Αρχικά, στη Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό (1995-1999) είχε αποφασιστεί να κατασκευαστεί όχι με τη μορφή νέας γραμμής, αλλά χωρισμένη σε δύο επεκτάσεις των υφιστάμενων γραμμών, επιλογή που τελικά αποκλείστηκε για διάφορους λόγους (διακοπή λειτουργίας του μετρό, σύνθετη κατασκευή, υψηλό κόστος κ.λπ.).
Η «ταυτότητα» του έργου
Το έργο «μετρό Αθήνας Γραμμή 4 - Τμήμα Άλσος Βεΐκου-Γουδή» έχει συμπεριληφθεί στον κατάλογο μεγάλων έργων του εγκεκριμένου Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» και έχει προϋπολογισμό 1,3 δισ. ευρώ.
Στις 25 Σεπτεμβρίου 2014 ο πρώην υπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης είχε ανακοινώσει τη δημοπράτηση του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 του μετρό από το Άλσος Βεΐκου ως το Γουδή συνολικού μήκους 11,7 χλμ. Τον Ιανουάριο του 2015 αποφασίστηκε η δημοπράτηση με τη μέθοδο της προεπιλογής.
Ωστόσο, το οικονομικό πρόβλημα ήταν γνωστό από τότε. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του πρώην υπουργείου Υποδομών, 500 εκατ. ευρώ θα προέρχονταν από το νέο ΕΣΠΑ και 800 εκατ. ευρώ από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), η οποία όμως, βάσει καταστατικού, δεν χρηματοδοτεί πάνω από το 50% του προϋπολογισμού επενδυτικών σχεδίων για υποδομές. Δηλαδή, η θεωρητική συμβολή της θα μπορούσε να φτάσει τα 650 εκατ. ευρώ. Έτσι προέκυπτε κενό ύψους 150 εκατ. το οποίο είτε θα έπρεπε να καλυφθεί από εθνικούς πόρους είτε από το νέο ΕΣΠΑ.
Νωρίτερα, η Αττικό Μετρό είχε εισηγηθεί την κατασκευή της γραμμής 4 με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης. Αυτό θα μπορούσε να γίνει δια της παραχώρησης όλου του συστήματος σταθερής τροχιάς της πρωτεύουσας (γραμμές 1, 2 και 3 του μετρό και το τραμ) σε ιδιώτες επενδυτές, οι οποίοι θα λειτουργήσουν για μερικές δεκαετίες τα τρένα της πόλης, με αντάλλαγμα την ανάληψη των δανείων, τη συγχρηματοδότηση και την κατασκευή της γραμμής 4 Περισσός - Λυκόβρυση, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 3,3 δισ. ευρώ.
Ωστόσο τον Ιούλιο του 2014 υπήρξε στροφή του Μ. Χρυσοχοΐδη, ο οποίος μέχρι τότε αντιμετώπιζε θετικά το ενδεχόμενο εμπλοκής ιδιωτών στο φιλόδοξο έργο.
Εξέλιξη έργου
Εντός του 2016, σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αναμένεται να «ξεκλειδώσει» και το δεύτερο τμήμα του έργου
Το τμήμα Ευαγγελισμός-Αλσος Βεΐκου (8,3 χλμ., 9 σταθμοί) έχει μελετηθεί εκτενώς τα προηγούμενα χρόνια και θεωρείται ώριμο
Η πρώτη φάση περιλαμβάνει τους σταθμούς Αλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Κυψέλη, Δικαστήρια, Λεωφόρος Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Νήαρ Ηστ, Ηλύσια, Ζωγράφου και Γουδή.
Χρηματοδότηση
Μόλις ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για τη χρηματοδότηση της Γραμμής 4, θα προχωρήσει η δημοπράτηση και μετά από οκτώ δέκα μήνες (εντός του 2017) θα δοθούν οι οικονομικές προσφορές από τα ενδιαφερόμενα σχήματα.
Πάντως, σε κάθε περίπτωση ακόμα στην πιο αισιόδοξη πρόβλεψη το έργο δεν θα ξεκινήσει πριν από το 2018 καθώς θα απαιτηθούν επιπλέον μήνες για τυχόν προσφυγές, την έγκρισή του από το Ελεγκτικό Συνέδριο, την κύρωση από τη Βουλή των Ελλήνων και τελικά την υπογραφή της σύμβασης.
Για την ανάπτυξη της γραμμής υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν 80 μήνες (εξίμισι χρόνια) με τους πιο αισιόδοξους να κάνουν λόγο για λειτουργία το 2025. Στόχος είναι όπου είναι εφικτό να δημιουργηθούν μεγάλοι ελεύθεροι χώροι που θα δίνουν ανάσα στις πυκνοκατοικημένες περιοχές από όπου θα διέρχεται η Γραμμή 4. Στις καινοτομίες της γραμμής 4 θα είναι οι αποβάθρες με αυτόματες θύρες ασφαλείας που θα ανοίγουν μόνο με την έλευση του συρμού που θα είναι επίσης υπεραυτόματοι, χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου