Τα επιμέρους μητρώα καταργούνται και όλα θα ενσωματωθούν σε ένα ενιαίο που θα περιέχει όλα τα στοιχεία των πολιτών. Στο σύστημα αυτό θα εντάσσονται και οι επιχειρήσεις. Τι προβλέπει το σχέδιο Κουρουμπλή.
Στην κατάργηση των διαφόρων μητρώων των πολιτών, τα οποία θα συγχωνευτούν σε ένα που θα καταχωρηθεί σε μία βάση δεδομένων, όπου θα έχουν πρόσβαση όλες οι υπηρεσίες τόσο του Δημοσίου όσο και της Αυτοδιοίκησης προχωρά το υπουργείο Εσωτερικών.
Σύμφωνα με το σχέδιο που παρουσιάζει σήμερα το «ΘΕΜΑ» και έχει ήδη πάρει την έγκριση του υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης Παναγιώτη Κουρουμπλή και του Μεγάρου Μαξίμου, το αμέσως επόμενο διάστημα μητρώα όπως το ΑΦΜ, το ΑΜΚΑ, το ΑΣΜ και ληξιαρχικές πράξεις θα συγχωνευτούν σε ένα και μόνο μητρώο, το οποίο θα ονομάζεται Μητρώο Πολιτών. Στο συγκεκριμένο μητρώο θα έχουν πρόσβαση οι δημόσιοι λειτουργοί μετά από σχετική αίτηση του πολίτη, η οποία θα μπορεί να γίνεται και ηλεκτρονικά. Θα υπάρχει, έτσι, η δυνατότητα όλες οι υπηρεσίες να ανταλλάσσουν πιστοποιητικά, φορολογικές ενημερότητες και λοιπές πληροφορίες μεταξύ τους. Συγκεκριμένα, όπως περιγράφεται στο σχέδιο, «δεκάδες φορείς της Δημόσιας Διοίκησης (ΚΕΠ, υπουργεία, ασφαλιστικά ταμεία, ΕΛ.ΑΣ., Εθνική Στατιστική Υπηρεσία κ.λπ.) θα αντλούν, αυτοματοποιημένα και με άμεσο τρόπο, έγκυρα στοιχεία δημοτικής κατάστασης πολιτών και στοιχεία ληξιαρχικού χαρακτήρα, αποκλειστικά από το Μητρώο Πολιτών».
Στο σύστημα αυτό θα εντάσσονται και επιχειρήσεις με κύριο στόχο την επιτάχυνση των αδειοδοτήσεών τους, καθώς όλα τα στοιχεία που απαιτούνται για να εκδοθεί μια άδεια θα βρίσκονται στην ηλεκτρονική καρτέλα του μοναδικού -πλέον- μητρώου. Επίσης, θα υπάρχει δυνατότητα να το χρησιμοποιούν οι αλλοδαποί, καθώς θα θεσμοθετηθεί η έννοια του ηλεκτρονικού κατοίκου της χώρας, διευκολύνοντας έτσι την ίδρυση επιχειρήσεων. Το σχέδιο που έχουν ήδη ετοιμάσει υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου Εσωτερικών προβλέπει την αυτόματη ενημέρωση του συστήματος με τα νέα στοιχεία που θα προκύπτουν για τους πολίτες από τις αρμόδιες υπηρεσίες, ούτως ώστε να υπάρχει άμεση πληροφόρηση των υπηρεσιών του κράτους σε όλη την επικράτεια.
Επιπλέον θα περιλαμβάνει στοιχεία των αλλοδαπών που διαμένουν στη χώρα. Συγκεκριμένα, πέραν του ΑΦΜ και του ΑΜΚΑ, το Μητρώο Πολιτών θα περιέχει ληξιαρχικά και δημογραφικά δεδομένα αντικαθιστώντας τα βιβλία των ληξιαρχείων και του Δημοτολογίου, καθώς και το βιβλίο του Μητρώου Αρρένων. Δηλαδή, θα περιέχονται δεδομένα όπως η ληξιαρχική πράξη γέννησης, βάπτισης, γάμου κ.ά.
Τι σημαίνει στην πράξη το Μητρώο Πολιτών
Σύμφωνα με το σχέδιο που θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται άμεσα από τους δήμους, αν ο πολίτης χρειάζεται να ενημερώσει την υπηρεσία π.χ. για ένα ληξιαρχικό γεγονός, θα μπορεί να επισκέπτεται ένα δημοτικό γραφείο -ανεξαρτήτως αν είναι εγγεγραμμένος σε αυτό- και να ενημερώνει, χωρίς να απαιτείται έκδοση πράξεων σε άλλους φορείς. Αυτοί οι φορείς θα αντλούν τα στοιχεία ηλεκτρονικά, χωρίς την πρόσθετη ενεργοποίηση του πολίτη. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι από καμία υπηρεσία δεν θα ζητείται πιστοποιητικό γέννησης ή ληξιαρχική πράξη, κατά το πρότυπο έκδοσης σήμερα της Αστυνομικής Ταυτότητας.
Επιπρόσθετα, ο ίδιος ο πολίτης θα έχει τη δυνατότητα πρόσβασης στον ηλεκτρονικό φάκελό του, καθώς και τη δυνατότητα να τον ενημερώνει από το σπίτι του για αλλαγές όπως σε διεύθυνση κατοικίας, τηλέφωνο κ.ά. Επιπλέον, οι αιτήσεις για τις υπηρεσίες εκείνες που δεν χρειάζονται βεβαιώσεις από τρίτους φορείς θα γίνονται ηλεκτρονικά.
Με αυτόν τον τρόπο θα ελαχιστοποιηθεί ακόμη περισσότερο η υποχρέωση του πολίτη να έρχεται σε άμεση επαφή με τον υπάλληλο μιας υπηρεσίας, κάτι που, σύμφωνα με παλαιότερη έρευνα της Task Force, ενθάρρυνε τη διαφθορά και τη γραφειοκρατία.
Αλλάζουν οι εκλογικές διαδικασίες
Το σχέδιο για το νέο Μητρώο Πολιτών στοχεύει επίσης στη μεγαλύτερη συμμετοχή των πολιτών στις εκλογικές διαδικασίες. Οπως έχει διαπιστωθεί, πολλοί ψηφοφόροι δεν συμμετέχουν καθώς ψηφίζουν μακριά από τον τόπο καταγωγής τους. Οι ετεροδημότες, δε, θα πρέπει να δηλώσουν ότι επιθυμούν να ψηφίσουν σε άλλη περιοχή από τον δήμο όπου είναι εγγεγραμμένοι αρκετούς μήνες πριν από την προκήρυξη των εκλογών. Πλέον, όσοι διαμένουν μακριά από τον τόπο τους θα μπορούν ακόμα και δέκα ημέρες μετά την προκήρυξη των εκλογών ή δεκαπέντε ημέρες πριν από τη διενέργειά τους να δηλώσουν ηλεκτρονικά πού επιθυμούν να ψηφίσουν.
Ακόμα, σε περίπτωση που πραγματοποιηθούν εκλογές τον πρώτο μήνα του χρόνου, οι νέοι ψηφοφόροι δεν θα έχουν κώλυμα να συμμετέχουν, όπως έγινε τον Ιανουάριο του 2015, καθώς οι κατάλογοι θα ενημερώνονται αυτόματα μετά το πέρας του ορίου του 18ου έτους ηλικίας του πολίτη. Σε ό,τι αφορά τώρα τα στρατολογικά θέματα των αρρένων, οι δήμοι θα απαλλαγούν τελείως από την τήρηση του αντίστοιχου Μητρώου Αρρένων και πλέον οι ηλεκτρονικές καρτέλες θα ενημερώνονται απευθείας από τα στρατολογικά γραφεία.
Να σημειωθεί ότι από το 2000 μέχρι σήμερα έχουν δαπανηθεί περισσότερα από 7 δισ. ευρώ ευρωπαϊκών προγραμμάτων γι’ αυτόν τον σκοπό, ωστόσο οι βάσεις δεδομένων του κράτους δεν λειτουργούν ακόμη. Επίσης, ένας από τους στόχους του προγράμματος αυτού είναι και η μείωση της φοροδιαφυγής.
ΠΗΓΗ
Στην κατάργηση των διαφόρων μητρώων των πολιτών, τα οποία θα συγχωνευτούν σε ένα που θα καταχωρηθεί σε μία βάση δεδομένων, όπου θα έχουν πρόσβαση όλες οι υπηρεσίες τόσο του Δημοσίου όσο και της Αυτοδιοίκησης προχωρά το υπουργείο Εσωτερικών.
Σύμφωνα με το σχέδιο που παρουσιάζει σήμερα το «ΘΕΜΑ» και έχει ήδη πάρει την έγκριση του υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης Παναγιώτη Κουρουμπλή και του Μεγάρου Μαξίμου, το αμέσως επόμενο διάστημα μητρώα όπως το ΑΦΜ, το ΑΜΚΑ, το ΑΣΜ και ληξιαρχικές πράξεις θα συγχωνευτούν σε ένα και μόνο μητρώο, το οποίο θα ονομάζεται Μητρώο Πολιτών. Στο συγκεκριμένο μητρώο θα έχουν πρόσβαση οι δημόσιοι λειτουργοί μετά από σχετική αίτηση του πολίτη, η οποία θα μπορεί να γίνεται και ηλεκτρονικά. Θα υπάρχει, έτσι, η δυνατότητα όλες οι υπηρεσίες να ανταλλάσσουν πιστοποιητικά, φορολογικές ενημερότητες και λοιπές πληροφορίες μεταξύ τους. Συγκεκριμένα, όπως περιγράφεται στο σχέδιο, «δεκάδες φορείς της Δημόσιας Διοίκησης (ΚΕΠ, υπουργεία, ασφαλιστικά ταμεία, ΕΛ.ΑΣ., Εθνική Στατιστική Υπηρεσία κ.λπ.) θα αντλούν, αυτοματοποιημένα και με άμεσο τρόπο, έγκυρα στοιχεία δημοτικής κατάστασης πολιτών και στοιχεία ληξιαρχικού χαρακτήρα, αποκλειστικά από το Μητρώο Πολιτών».
Στο σύστημα αυτό θα εντάσσονται και επιχειρήσεις με κύριο στόχο την επιτάχυνση των αδειοδοτήσεών τους, καθώς όλα τα στοιχεία που απαιτούνται για να εκδοθεί μια άδεια θα βρίσκονται στην ηλεκτρονική καρτέλα του μοναδικού -πλέον- μητρώου. Επίσης, θα υπάρχει δυνατότητα να το χρησιμοποιούν οι αλλοδαποί, καθώς θα θεσμοθετηθεί η έννοια του ηλεκτρονικού κατοίκου της χώρας, διευκολύνοντας έτσι την ίδρυση επιχειρήσεων. Το σχέδιο που έχουν ήδη ετοιμάσει υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου Εσωτερικών προβλέπει την αυτόματη ενημέρωση του συστήματος με τα νέα στοιχεία που θα προκύπτουν για τους πολίτες από τις αρμόδιες υπηρεσίες, ούτως ώστε να υπάρχει άμεση πληροφόρηση των υπηρεσιών του κράτους σε όλη την επικράτεια.
Επιπλέον θα περιλαμβάνει στοιχεία των αλλοδαπών που διαμένουν στη χώρα. Συγκεκριμένα, πέραν του ΑΦΜ και του ΑΜΚΑ, το Μητρώο Πολιτών θα περιέχει ληξιαρχικά και δημογραφικά δεδομένα αντικαθιστώντας τα βιβλία των ληξιαρχείων και του Δημοτολογίου, καθώς και το βιβλίο του Μητρώου Αρρένων. Δηλαδή, θα περιέχονται δεδομένα όπως η ληξιαρχική πράξη γέννησης, βάπτισης, γάμου κ.ά.
Τι σημαίνει στην πράξη το Μητρώο Πολιτών
Σύμφωνα με το σχέδιο που θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται άμεσα από τους δήμους, αν ο πολίτης χρειάζεται να ενημερώσει την υπηρεσία π.χ. για ένα ληξιαρχικό γεγονός, θα μπορεί να επισκέπτεται ένα δημοτικό γραφείο -ανεξαρτήτως αν είναι εγγεγραμμένος σε αυτό- και να ενημερώνει, χωρίς να απαιτείται έκδοση πράξεων σε άλλους φορείς. Αυτοί οι φορείς θα αντλούν τα στοιχεία ηλεκτρονικά, χωρίς την πρόσθετη ενεργοποίηση του πολίτη. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι από καμία υπηρεσία δεν θα ζητείται πιστοποιητικό γέννησης ή ληξιαρχική πράξη, κατά το πρότυπο έκδοσης σήμερα της Αστυνομικής Ταυτότητας.
Επιπρόσθετα, ο ίδιος ο πολίτης θα έχει τη δυνατότητα πρόσβασης στον ηλεκτρονικό φάκελό του, καθώς και τη δυνατότητα να τον ενημερώνει από το σπίτι του για αλλαγές όπως σε διεύθυνση κατοικίας, τηλέφωνο κ.ά. Επιπλέον, οι αιτήσεις για τις υπηρεσίες εκείνες που δεν χρειάζονται βεβαιώσεις από τρίτους φορείς θα γίνονται ηλεκτρονικά.
Με αυτόν τον τρόπο θα ελαχιστοποιηθεί ακόμη περισσότερο η υποχρέωση του πολίτη να έρχεται σε άμεση επαφή με τον υπάλληλο μιας υπηρεσίας, κάτι που, σύμφωνα με παλαιότερη έρευνα της Task Force, ενθάρρυνε τη διαφθορά και τη γραφειοκρατία.
Αλλάζουν οι εκλογικές διαδικασίες
Το σχέδιο για το νέο Μητρώο Πολιτών στοχεύει επίσης στη μεγαλύτερη συμμετοχή των πολιτών στις εκλογικές διαδικασίες. Οπως έχει διαπιστωθεί, πολλοί ψηφοφόροι δεν συμμετέχουν καθώς ψηφίζουν μακριά από τον τόπο καταγωγής τους. Οι ετεροδημότες, δε, θα πρέπει να δηλώσουν ότι επιθυμούν να ψηφίσουν σε άλλη περιοχή από τον δήμο όπου είναι εγγεγραμμένοι αρκετούς μήνες πριν από την προκήρυξη των εκλογών. Πλέον, όσοι διαμένουν μακριά από τον τόπο τους θα μπορούν ακόμα και δέκα ημέρες μετά την προκήρυξη των εκλογών ή δεκαπέντε ημέρες πριν από τη διενέργειά τους να δηλώσουν ηλεκτρονικά πού επιθυμούν να ψηφίσουν.
Ακόμα, σε περίπτωση που πραγματοποιηθούν εκλογές τον πρώτο μήνα του χρόνου, οι νέοι ψηφοφόροι δεν θα έχουν κώλυμα να συμμετέχουν, όπως έγινε τον Ιανουάριο του 2015, καθώς οι κατάλογοι θα ενημερώνονται αυτόματα μετά το πέρας του ορίου του 18ου έτους ηλικίας του πολίτη. Σε ό,τι αφορά τώρα τα στρατολογικά θέματα των αρρένων, οι δήμοι θα απαλλαγούν τελείως από την τήρηση του αντίστοιχου Μητρώου Αρρένων και πλέον οι ηλεκτρονικές καρτέλες θα ενημερώνονται απευθείας από τα στρατολογικά γραφεία.
Να σημειωθεί ότι από το 2000 μέχρι σήμερα έχουν δαπανηθεί περισσότερα από 7 δισ. ευρώ ευρωπαϊκών προγραμμάτων γι’ αυτόν τον σκοπό, ωστόσο οι βάσεις δεδομένων του κράτους δεν λειτουργούν ακόμη. Επίσης, ένας από τους στόχους του προγράμματος αυτού είναι και η μείωση της φοροδιαφυγής.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου