Μπορεί οι τιμές του αργού βρίσκονται σε επίπεδα 2003, κινούνται σταθερά κάτω από τα 30 δολάρια το βαρέλι και έχουν πέσει 40% μέσα σε ένα χρόνο, ωστόσο η τιμή της βενζίνης δεν ακολουθεί την ίδια πορεία στην Ελλάδα.
Τα όποια οφέλη για τους Έλληνες καταναλωτές συνεχίζουν να χάνονται στον δρόμο προς την αντλία, με κύριο υπεύθυνο τους φόρους, ενώ δεν αποκλείεται -ειδικά για τη βενζίνη- να υπάρχει και η κερδοσκοπία.
Όπως γράφουν Τα Νέα, συγκρίνοντας τις τιμές των πρώτων ημερών του Ιανουαρίου με τις αντίστοιχες του 2015, προκύπτει ότι η τιμή της βενζίνης έχει μειωθεί μόλις κατά... 2%, του πετρελαίου κίνησης μόνο 10%, του υγραερίου κίνησης 8% και του πετρελαίου θέρμανσης 16%. Βασικός υπεύθυνος αυτής της αντίφασης είναι οι φόροι, που στην Ελλάδα παραμένουν από τους υψηλότερους στην Ευρώπη και απορροφούν το μεγαλύτερο μέρος της όποιας μείωσης.
Χαρακτηριστικό είναι αυτό που συμβαίνει με τη βενζίνη, όπως αναφέρουν και σε ενημερωτικό τους σημείωμα τα ΕΛΠΕ: οι φόροι αντιστοιχούν στο 76,3% της τελικής τιμής και παραμένουν σταθεροί, δηλαδή δεν επηρεάζονται από τις διακυμάνσεις των διεθνών τιμών. Αυτό σημαίνει ότι τα σκαμπανεβάσματα του αργού επηρεάζουν μόλις το 23% της τελικής τιμής της αμόλυβδης.
Ετσι εξηγείται και το γεγονός ότι ενώ πανευρωπαϊκά η Ελλάδα κατέχει την τρίτη υψηλότερη θέση στις μετά φόρων τιμές (πίσω από Ολλανδία και Ιταλία), υποχωρεί στην 11η θέση σε ό,τι αφορά τις προ φόρων τιμές.
Η αλήθεια είναι ότι πουθενά στον κόσμο οι τιμές των προϊόντων πετρελαίου (βενζίνη, ντίζελ κίνησης, υγραέριο κ.λπ.) δεν ακολουθούν κατά πόδας τη διακύμανση της τιμής του αργού. Αλλωστε, εκτός του παράγοντα της ζήτησης, υπεισέρχεται στη διαμόρφωση της τελικής τιμής και το δολάριο, που τον τελευταίο χρόνο έχει ανατιμηθεί 8% έναντι του ευρώ.
Παραμένει ωστόσο ανεξήγητο φαινόμενο πώς η αμόλυβδη βενζίνη, από τα 1,398 ευρώ το λίτρο πέρυσι τον Ιανουάριο, πωλείται σήμερα στα 1,37 ευρώ, δηλαδή μόλις 2% χαμηλότερα.
Και νέος πανευρωπαϊκός φόρος στα σκαριά
Το ενδεχόμενο επιβολής ευρωπαϊκού φόρου στην βενζίνη προκειμένου, σε περίπτωση ανάγκης, να εξευρεθούν πόροι για την αντιμετώπιση της προσφυγικής κρίσης, αφήνει ανοιχτό ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε και προειδοποιεί ότι αν δεν δοθεί ευρωπαϊκή λύση στο προσφυγικό, τις συνέπειες δεν θα τις υποστεί μόνο η Γερμανία, αλλά και όλες οι γειτονικές χώρες, μέχρι τα Βαλκάνια και την Ελλάδα.
«Αν οι εθνικοί προϋπολογισμοί ή ο ευρωπαϊκός προϋπολογισμός δεν επαρκούν, θα μπορούσαμε να συμφωνήσουμε σε μέτρα όπως ένας φόρος ορισμένου ύψους σε κάθε λίτρο βενζίνης», δηλώνει ο κ. Σόιμπλε στην Sueddeutsche Zeitung και προσθέτει ότι έτσι θα είχαμε τα μέσα για μια ευρωπαϊκή απάντηση στο προσφυγικό ζήτημα, τονίζοντας ότι «η λύση του προβλήματος δεν θα πρέπει να αποτύχει λόγω περιορισμένων πόρων».
ΠΗΓΗ
Τα όποια οφέλη για τους Έλληνες καταναλωτές συνεχίζουν να χάνονται στον δρόμο προς την αντλία, με κύριο υπεύθυνο τους φόρους, ενώ δεν αποκλείεται -ειδικά για τη βενζίνη- να υπάρχει και η κερδοσκοπία.
Όπως γράφουν Τα Νέα, συγκρίνοντας τις τιμές των πρώτων ημερών του Ιανουαρίου με τις αντίστοιχες του 2015, προκύπτει ότι η τιμή της βενζίνης έχει μειωθεί μόλις κατά... 2%, του πετρελαίου κίνησης μόνο 10%, του υγραερίου κίνησης 8% και του πετρελαίου θέρμανσης 16%. Βασικός υπεύθυνος αυτής της αντίφασης είναι οι φόροι, που στην Ελλάδα παραμένουν από τους υψηλότερους στην Ευρώπη και απορροφούν το μεγαλύτερο μέρος της όποιας μείωσης.
Χαρακτηριστικό είναι αυτό που συμβαίνει με τη βενζίνη, όπως αναφέρουν και σε ενημερωτικό τους σημείωμα τα ΕΛΠΕ: οι φόροι αντιστοιχούν στο 76,3% της τελικής τιμής και παραμένουν σταθεροί, δηλαδή δεν επηρεάζονται από τις διακυμάνσεις των διεθνών τιμών. Αυτό σημαίνει ότι τα σκαμπανεβάσματα του αργού επηρεάζουν μόλις το 23% της τελικής τιμής της αμόλυβδης.
Ετσι εξηγείται και το γεγονός ότι ενώ πανευρωπαϊκά η Ελλάδα κατέχει την τρίτη υψηλότερη θέση στις μετά φόρων τιμές (πίσω από Ολλανδία και Ιταλία), υποχωρεί στην 11η θέση σε ό,τι αφορά τις προ φόρων τιμές.
Η αλήθεια είναι ότι πουθενά στον κόσμο οι τιμές των προϊόντων πετρελαίου (βενζίνη, ντίζελ κίνησης, υγραέριο κ.λπ.) δεν ακολουθούν κατά πόδας τη διακύμανση της τιμής του αργού. Αλλωστε, εκτός του παράγοντα της ζήτησης, υπεισέρχεται στη διαμόρφωση της τελικής τιμής και το δολάριο, που τον τελευταίο χρόνο έχει ανατιμηθεί 8% έναντι του ευρώ.
Παραμένει ωστόσο ανεξήγητο φαινόμενο πώς η αμόλυβδη βενζίνη, από τα 1,398 ευρώ το λίτρο πέρυσι τον Ιανουάριο, πωλείται σήμερα στα 1,37 ευρώ, δηλαδή μόλις 2% χαμηλότερα.
Και νέος πανευρωπαϊκός φόρος στα σκαριά
Το ενδεχόμενο επιβολής ευρωπαϊκού φόρου στην βενζίνη προκειμένου, σε περίπτωση ανάγκης, να εξευρεθούν πόροι για την αντιμετώπιση της προσφυγικής κρίσης, αφήνει ανοιχτό ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε και προειδοποιεί ότι αν δεν δοθεί ευρωπαϊκή λύση στο προσφυγικό, τις συνέπειες δεν θα τις υποστεί μόνο η Γερμανία, αλλά και όλες οι γειτονικές χώρες, μέχρι τα Βαλκάνια και την Ελλάδα.
«Αν οι εθνικοί προϋπολογισμοί ή ο ευρωπαϊκός προϋπολογισμός δεν επαρκούν, θα μπορούσαμε να συμφωνήσουμε σε μέτρα όπως ένας φόρος ορισμένου ύψους σε κάθε λίτρο βενζίνης», δηλώνει ο κ. Σόιμπλε στην Sueddeutsche Zeitung και προσθέτει ότι έτσι θα είχαμε τα μέσα για μια ευρωπαϊκή απάντηση στο προσφυγικό ζήτημα, τονίζοντας ότι «η λύση του προβλήματος δεν θα πρέπει να αποτύχει λόγω περιορισμένων πόρων».
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου